måndag 3 juni 2013

Äckligast i min trädgård

Jag har inte så där jättemycket emot sniglar. Inte såna där små söta ljusa med hus på ryggen. Dom är rätt harmlösa känns det som. Lite Björne & Snigel liksom. Innan vi flyttade till hur tyckte jag att dom bruna sniglarna var väldigt läskiga men nu har jag nästan vant mig. Inte så att jag vill plocka upp dom & gosa med dom, men jag kan fortfarande andas om det ligger en på marken framför mig (nu för tiden).
Fast igår höll jag på att svimma. Skulle bara gå runt huset för att kolla att jag (eller nån annan) hade lämnat nånting ute innan det var dags att sova, och då såg jag den. En lång, stor , jätteäcklig snigel. Skumt brun med prickar på. Och den var jättestor! Och jättejätteäcklig!
Självklart panikade jag lite och fick hämta Micke (vilken tur att han var hemma!) Han plockade upp den (och en till likadan som han hittade) och dumpade dom i en brunn. Hade jag fått bestämma hade han klippt isär dom, hällt salt på delarna och sen lagt dom i vägen så att bussen fått köra över dom. Men det tyckte han var lite överdrivet...
Nu hoppas jag bara att det inte finns några fler där ute. För då kommer dom säkert vara onda på mig för att jag beordrat avrättning av deras kusin. Sen kommer dom attackera mig när jag ska plocka ogräs. Hoppas inte...




3 kommentarer:

  1. Åh Åsa.....NEJ NEJ NEJ!

    Om det är en sådan som på bilden, så heter den Leopardsnigel. Det är en territoreal snigel som håller andra sniglar borta. Har du sådana i din trädgård kan du t ex glömma att det finns Iberiasniglar, dom sistnämnda har inte en chans! Så var glad åt dessa leoparder, trädgårdens egna lilla krigararme'!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då. Hmm, kan nog blir svårt att hitta igen den tror jag tyvärr... Men då ska jag kolla om jag kan hitta några fler hos nån granne kanske. Fast jag tror fortfarande att det blir Micke som får ta hand om bärandet - dom var rätt läskiga.
      Tack för tipset i alla fall - håller den dom andra borta kanske jag kan vänja mig vid dem. Bara de inte blir för många...

      Radera